Avtalsvillkor
1 Bakgrund
1.1 OneLab är en företagshälsovård och läkarklinik registrerad som vårdgivare hos Inspektionen för vård och omsorg. Verksamheten lyder under HSL, hälso- och sjukvårdslagen.
1.2 OneLab tillhandahåller tjänster som är anpassade till de arbetsmiljörisker som anställda och övrig personal utsätts för i sitt arbete, exempelvis stressrelaterade sjukdomar, fysisk inaktivitet och sömnbrist. Tjänsterna är vidare en del i Kundens arbetsmiljöarbete att identifiera och undanröja dessa risker samt de sjukdomar som kan komma att uppstå eller påverkas till följd av dessa.
2 OneLabs tjänster
2.1 Tjänster
2.1.1 OneLab erbjuder Kunden samt Kundens anställda tillgång till OneLabs hälsoportaler och tjänsterna däri från tid till annan (”Hälsoportalen”), samt övriga tjänster och tillval (såsom exempelvis hälsoundersökningar och Tilläggstjänster) som framgår av Avtalet, tillsammans ”Tjänsterna”.
2.1.2 Inför att OneLab börjar leverera Tjänsterna enligt Avtalet, ska Kunden ange hur många av Kundens anställda som ska få tillgång till Tjänsterna samt lämna korrekta kontaktuppgifter till sådana anställda ("Användare”). Till förtydligande betraktas varje enskild anställd som Kunden har angett ska få tillgång till Tjänsterna som en Användare.
2.1.3 OneLab äger rätt att anlita underleverantörer för tillhandahållandet av Tjänsterna och i övrigt för utförandet av Tjänsterna och övriga åtaganden under Avtalet. OneLab ansvarar för sina underleverantörers utförande av Tjänsterna såsom för egen räkning.
2.1.4 OneLab strävar alltid efter att tillhandahålla de bästa möjliga Tjänsterna och utföra Tjänsterna på ett professionellt sätt. OneLabs medicinskt ansvarig läkare säkerställer alltid kvaliteten i Tjänsterna och OneLabs processer.
2.2 Om Hälsoportalen
2.2.1 Hälsoportalen ger Kunden och Användare tillgång till de Tjänster som erbjuds från tid till annan och som närmare specificeras i Avtalet, såsom digitala hälsotjänster och/eller medarbetarundersökningar.
2.2.2 De digitala hälsotjänsterna som Användare erbjuds är exempelvis digital screening, hälsorådgivning med sjuksköterskor och återkoppling av resultat av hälsotester på individnivå genom medarbetarportalen. Kunden kan se anonymiserad statistik om Användarnas hälsa i HR-portalen (minimum 6 resultat). I det fall en Användare vid screeningen identifieras med hälsorisker erbjuds Användaren i fråga ett hälsosamtal samt vid behov vårdmatchning av en läkare eller sjuksköterska.
2.2.3 Genom Hälsoportalen har Kunden möjlighet att skapa och skicka ut medarbetarundersökningarna till Användare. Återkopplingen på medarbetarundersökningarna presenteras på aggregerad och anonymiserad nivå till Kunden.
2.2.4 I samband med användandet av Hälsoportalen kommer Användare ombes att godkänna vid var tid förekommande och tillämpliga användarvillkor för Hälsoportalen. Användares godkännande av användarvillkoren är en förutsättning för OneLabs tillhandahållande av Hälsoportalen, och även andra Tjänster.
2.2.5 All användning av Hälsoportalen ska vara förenlig med Avtalet, gällande lagstiftning samt OneLabs vid var tid meddelade skriftliga instruktioner. Kunden ska hålla OneLab skadeslöst vid samtliga krav från tredje man mot OneLab med anledning av Kundens eller Användarens överträdelse därav.
2.2.6 OneLab kommer alltid att sträva efter att tillhandahålla de bästa möjliga Tjänsterna och vidta rimliga ansträngningar för att tillse att Hälsoportalen hålls tillgänglig. OneLab reserverar sig för eventuella tekniska problem och underhåll som kan resultera i avbrott i OneLabs tillhandahållande av Tjänsterna samt Hälsoportalen.
2.2.7 OneLab tillhandahåller Kunden Hälsoportalen så länge som Kunden har ett giltigt avtal med OneLab. Kunden har rätt att använda Hälsoportalen i enlighet med Avtalet, såsom den tillhandahålls från tid till annan. OneLab kan komma att göra ändringar i Hälsoportalen och de Tjänster som tillhandahålls genom Hälsoportalen från tid till annan. OneLab kommer att informera om sådana ändringar och uppdateringar.
2.3 Hälsoundersökningar
2.3.1 OneLab erbjuder även fysiska hälsoundersökningar som tillval under Avtalet enligt nedan.
2.3.2 Följande gäller för provtagning vid köp av tjänstepaketen Hälsoundersökning eller Hälsoundersökning Plus (såsom närmare beskrivs i Avtalet):
– Provtagning sker företrädesvis med en av OneLab utsänd sköterska på plats hos Kunden. I dessa fall debiteras Kunden som lägst 10 hälsoundersökningar per dag, oavsett om ett lägre antal hälsoundersökningar genomförts den dagen.
– Kunden ska bl.a. tillhandahålla en lokal hos Kunden eller på annan av Kunden anvisad plats för utförande av hälsotester samt ange hur många hälsoundersökningar som ska genomföras. OneLab kommer att avsätta resurser för att genomföra det angivna antalet hälsoundersökningarna
– Blodanalyser av genomförd provtagning utförs av OneLabs ackrediterade samarbetspartner inom laboratorieanalys (f.n. SYNLAB Medilab).
2.3.3 OneLab erbjuder följande undersökningspaket:
– Digital hälsokoll
En digital kartläggning av fysiska och psykiska hälsorisker samt arbetsmiljö, baserad på forskningsbaserade frågor.
Vi undersöker: stress, sömn, depressionsrisk, ångest, fysisk aktivitet, kost, alkoholvanor, psykosocial, organisatorisk och fysisk arbetsmiljö, samt BMI.
– Hälsoundersökning
Inkluderar Digital hälsokoll och medicinsk provtagning på plats. Fokus på livsstilssjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, högt blodtryck, diabetes typ 2, infektioner och inflammationer.
Vi undersöker: allt i Digital hälsokoll plus Systoliskt och diastoliskt blodtryck, kolesterol (totalt, LDL, HDL), triglycerider, Hba1c och hsCRP.
– Hälsoundersökning+
Inkluderar Hälsoundersökning samt EKG och utökade prover för ämnesomsättning, blod-, lever- och njurvärden, hjärtflimmer och gikt.
Vi undersöker: allt i Hälsoundersökning plus TSH, hemoglobin, kreatinin, ALAT och transferrin.
Användare kan komma att erbjudas uppgradering med utökade prover på plats till ett självkostnadspris.
2.4 Tilläggstjänster
2.4.1 OneLab erbjuder även Kunden att köpa de tilläggstjänster som OneLab från tid till annan erbjuder (”Tilläggstjänster”). OneLab kommer löpande att informera Kunden om tillgängliga Tilläggstjänster.
2.4.2 Om Kunden väljer att köpa Tilläggstjänster kan sådana tjänster tillhandahållas under villkor
3 Pris, betalning och fakturering
3.1 Priser
3.1.1 Tjänsterna tillhandahålls till i Avtalet överenskommet pris. Tilläggstjänster tillhandahålls, om inte annat överenskommes, enligt OneLabs vid var tid gällande prislista. Eventuella rabatter är enbart giltiga under avtalsperioden. Vid förlängning utav Tjänsterna förbehåller sig OneLab rätten att debitera ordinarie pris.
3.1.2 Kostnaden för Tjänsterna för leveransåret beräknas på pris per Användare (12 månader) multiplicerat med antalet Användare. Kundens antal Användare vid Avtalets ingående framgår av Avtalet. Om fler Användare läggs till under året, fakturerar OneLab extra baserat på pris per Användare. En minskning av Användare under året leder inte till någon kostnadsjustering för innevarande år. Vid en minskning av antalet genomförda hälsoundersökningar jämfört med antalet som framgår av Avtalet vid Avtalets ingående, förbehåller sig OneLab rätten att fakturera minst 80% av kostnaden för antalet hälsoundersökningar enligt Avtalet.
3.1.3 Fr.o.m. det andra avtalsåret, och årligen varje år framåt, justeras priset för Tjänsterna automatiskt enligt en uppräkningsfaktor som fastställs enligt följande: Underlag för beräkningen är SCB:s preliminära siffror för arbetskostnadsindex för tjänstemän, AKI tjm. Näringsgren enligt SNI 2007 ska vara M (Verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik). Upphör SCB att publicera AKI- statistik ska underlaget istället vara av SCB framtaget Labor cost index för tjänstemän, (LCI tjm), näringsgrupp fastslagen ovan. Förändringen mellan vid avtalsårets ingång senast publicerade underlag och data för perioden 12 månader före utgör uppräkningsfaktorn.
3.2 Betalning och fakturering
3.2.1 Fakturering av Tjänsterna och Tilläggstjänsterna sker årligen från och med projektstart av Kunden. För hälsoundersökningar faktureras då 80% av kostnaden för antalet hälsoundersökningar enligt Avtalet.
3.2.2 Betalningsvillkor för alla fakturor är 30 dagar. Vid försenad betalning tas dröjsmålsränta ut i enlighet med bestämmelser i räntelagen (1975:635).
3.2.3 För det fall Kunden inte inom 3 månader från att det efterfrågats av OneLab uppfyller sina skyldigheter enligt Avtalet, och därigenom förhindrar OneLabs möjligheter att tillhandahålla Tjänsterna, inbegripet även projektstart, har OneLab rätt att ta betalt av Kunden som om Tjänsterna skulle ha tillhandahållits.
3.2.4 I det fall som om- eller avbokning sker för en inplanerad leverans av Tjänsterna eller Tilläggstjänst mindre än 4 veckor före ett hälsotest är planerad att genomföras debiteras Kunden en avgift om 30% av värdet av den avbokade leveransen. För det fall en Användare inte har av- eller ombokat en inplanerad leverans av Tjänsterna eller Tilläggstjänst minst 24 timmar i förväg äger OneLab rätt att fakturera den fullständiga kostnaden, såsom om Tjänsten/Tilläggstjänsten enligt Kundens beställning hade genomförts.
3.2.5 OneLab förbehåller sig rätten att fakturera senast 4 månader efter avtalsstart.
4 Sekretess
4.1 OneLabs personal omfattas av tystnadsplikt i enlighet med lag och/eller sekretessavtal.
4.2 Därutöver är, såvida inte gällande lagstiftning föreskriver annat, vardera part skyldig att iakttaga sekretess och får inte utan den andra partens godkännande nyttja konfidentiell information annat än för att uppfylla Avtalet eller till tredje man lämna ut handlingar eller på annat sätt återge konfidentiell information. Med konfidentiell information anses information om priser, affärs- och företagshemligheter, medicinsk information samt annan information av känslig karaktär som framkommit under Avtalet.
4.3 Sekretess enligt 4.2 ovan gäller inte för sådan information som (a) part kan visa blivit känd på annat sätt än genom Tjänsterna eller som är allmänt känd, eller (b) när part är skyldig enligt lag eller myndighetsbeslut att lämna ut information.
4.4 Sekretess enligt 4.2 gäller även efter Avtalets upphörande.
5 Personuppgiftsbehandling
5.1 All information som OneLab mottager i samband med tillhandahållande av Tjänsterna behandlas i enlighet med GDPR. Informationen används och sparas endast under tiden för leveransen för att tillgodose önskemål och förväntningar, om inte gällande lagstiftning kräver annat. Hälsodata lagras och hanteras också i enlighet med patientdatalagen samt patientsäkerhetslagen. I den mån det är tillåtet enligt gällande lagstiftning, kommer OneLab att använda aggregerad och anonymiserad information som tillhandahålls och genereras genom Tjänsterna för ändamål såsom relevant kommunikation om Tjänsterna samt forskning och utveckling av Tjänsterna.
5.2 Vid tillhandahållandet av digitala hälsotjänster samt hälsoundersökningar är OneLab personuppgiftsansvarig för den personuppgiftsbehandling som sker i samband med Tjänsterna. Vid annan behandling av Användares personuppgifter som sker under Avtalet (t ex Kundens tillhandahållande av anställdas e-postadresser samt medarbetarundersökningar) är, om inte annars särskilt angivit, som utgångspunkt Kunden personuppgiftsansvarig för sina anställdas personuppgifter och OneLab personuppgiftsbiträde. Sådan personuppgiftsbehandling regleras särskilt i det personuppgiftsbiträdesavtal som ingåtts mellan OneLab och Kunden.
6 Immateriella rättigheter
6.1 OneLab innehar samtliga rättigheter, inklusive immateriella rättigheter, till Tjänsterna, innefattande men inte begränsat till patent, upphovsrätt, mönsterskydd och varumärken. Inget i Avtalet ska tolkas som att ovan nämnda rättigheter, eller del därav, överlåtes till Kunden.
7 Ansvarsbegränsning
7.1 I den utsträckning som OneLab inte har ett obegränsat ansvar enligt tvingande lag, gäller följande ansvarsbegränsning. OneLabs eventuella skadeståndsansvar under Avtalet omfattar endast ersättning för direkt skada. Kunden har, såvida inte OneLab orsakat skadan genom uppsåt eller grov vårdslöshet, inte i något fall rätt till ersättning för utebliven vinst, produktionsbortfall, förlust av data eller annan indirekt skada eller följdskada vid överträdelse av bestämmelse i Avtalet. OneLabs totala skadeståndsansvar är, per tolvmånadersperiod, begränsat till 30 % av den totala ersättningen som Kunden betalat under sagda period.
7.2 Kundens rätt till ersättning för skada är förverkad om ersättningsanspråk inte framställts skriftligen inom 3 månader från det att Kunden fått kännedom om eller rimligen borde ha fått kännedom om skadan. Kundens rätt till ersättning är under alla omständigheter förverkad om ersättningsanspråk inte framställts skriftligen inom 6 månader efter Avtalets upphörande, om inte annat uttryckligen följer av lag (t ex patientskadelagen).
7.3 OneLab behandlar eller diagnosticerar inte befintliga sjukdomar eller riskfaktorer som kan komma att identifieras. OneLab tar inte heller något ansvar för behandling av sjukdom som upptäcks genom Tjänsterna.
8 Avtalstid
8.1 Detta Avtal gäller från avtalsstart och löper under den avtalstid som framgår av Avtalet. För det fall Kunden inte säger upp Avtalet skriftligen senast 3 månader innan avtalsperiodens utgång förlängs Avtalet automatiskt med 12 månader i taget.
9 Förtida uppsägning av Avtalet
9.1 Part äger rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet om den andra parten begår ett väsentligt avtalsbrott, ställer in sina betalningar, påbörjar förhandlingar om uppgörelse med sina borgenärer, blir föremål för ansökan om konkurs, företagsrekonstruktion eller dylikt, upphör med sin verksamhet, träder i likvidation eller en förvaltare utses beträffande partens tillgångar eller del därav.
9.2 För det fall OneLab säger upp Avtalet i enlighet med punkt 9.1, har Kunden inte rätt till återbetalning av förbetalda Tjänster och OneLab har därtill rätt att ta betalt för samtliga avtalade Tjänster under avtalstiden som ännu inte har utförts.
9.3 För det fall Kunden säger upp Avtalet i förtid, med undantag för om OneLab har begått ett väsentligt avtalsbrott, har OneLab rätt att ta betalt för samtliga avtalade Tjänster under avtalstiden som ännu inte har utförts eller förväntas att utföras.
10 Force majeure
10.1 Part ansvarar inte för omständighet utanför sin kontroll som part inte skäligen hade kunnat förvänta sig och vars följder denne inte heller rimligen kunnat undvika eller övervinna, såsom blixtnedslag, hackerattack, ändrad lagstiftning eller arbetskonflikt. Part som anser sig drabbad av force majeure ska snarast underrätta den andra parten därom.
11 Tvist och lagval
11.1 Parternas rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet och alla utomobligatoriska förpliktelser som uppstår ur eller i samband med parternas fullgörande av Avtalet ska i sin helhet lyda under svensk rätt.
11.2 Eventuell tvist med anledning av Avtalet ska slutligt avgöras i allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.