Insikter

Rehabilitering och arbetsanpassning – en guide för arbetsgivare

10 september, 2025

4 min läsning

Att hantera arbetsanpassning och rehabilitering på rätt sätt är avgörande både för medarbetarens hälsa och för företagets långsiktiga hållbarhet. En välfungerande rehabiliteringsprocess minskar risken för långvariga sjukskrivningar, rekryteringskostnader och produktivitetsbortfall. Genom tidiga insatser och tydliga rutiner kan arbetsgivaren skapa både hållbarhet och ekonomiska vinster.

Arbetsgivarens ansvar och arbetstagarens skyldigheter

Enligt Arbetsmiljölagen (AML) och Socialförsäkringsbalken (SFB) är arbetsgivaren skyldig att vidta de åtgärder som behövs för att en arbetstagare med nedsatt arbetsförmåga ska kunna fortsätta arbeta. Arbetsanpassning kan handla om ändrade arbetsuppgifter, tekniska hjälpmedel eller förändrade arbetstider.

Arbetstagaren har i sin tur skyldighet att delta i rehabiliteringsprocessen, bidra med information om sin arbetsförmåga och medverka i åtgärder som syftar till återgång i arbete.

Omplaceringsskyldighet och omfördelning av arbetsuppgifter

Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) är arbetsgivaren skyldig att undersöka möjligheterna till omplacering innan en uppsägning kan bli aktuell. Detta innebär att man behöver se över:

  • Anpassning av nuvarande arbetsuppgifter
  • Möjlighet till nya roller inom verksamheten
  • Omfördelning av arbetsuppgifter inom teamet

Omplaceringsskyldigheten är långtgående, men gäller endast om det är rimligt och om arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det nya arbetet.

Gemensam syn på rehabiliteringsprocessen

För att skapa bästa möjliga förutsättningar för återgång i arbete är det viktigt att arbetsgivare och medarbetare delar en gemensam förståelse för målen och processen. Här spelar företagshälsovården en viktig roll som neutral expert som kan bidra med:

  • Kartläggning av arbetsförmåga
  • Stöd i att sätta realistiska förväntningar
  • Råd kring anpassningar och åtgärder

En gemensam syn skapar tydlighet, stärker tilliten och minskar risken för missförstånd.

Checklista för en framgångsrik rehabiliteringsprocess

  1. Jobba med en preventiv aktör – involvera företagshälsovården redan från början för att tidigt identifiera tecken på ohälsa och arbeta förebyggande.
  2. Tidigt upptäcka signaler – agera vid upprepad korttidsfrånvaro eller minskad prestation.
  3. Inleda dialog – ha ett strukturerat samtal med medarbetaren och etablera en tidig relation för att skapa förtroende.
  4. Kartläggning – involvera företagshälsovården för medicinsk och arbetsrelaterad bedömning.
  5. Plan för rehabilitering och arbetsanpassning – dokumentera mål, åtgärder och tidsramar.
  6. Genomför åtgärder – t.ex. ändrade arbetstider eller arbetsuppgifter.
  7. Uppföljning – regelbundna avstämningar för att justera planen.
  8. Avslut eller fortsättning – utvärdera resultatet och besluta om fortsatt arbetsanpassning, omplacering eller andra åtgärder.

Tidsramar och dokumentation

Arbetsgivaren behöver ha tydliga deadlines för uppföljning i rehabiliteringsarbetet:

  • Från dag 8 av sjukfrånvaron: Läkarintyg krävs för sjukfrånvaro.
  • Senast dag 30 av sjukfrånvaron: En rehabplan, eller plan för återgång i arbete, ska upprättas av arbetsgivaren när det förväntas att en medarbetare är helt eller delvis sjukskriven i minst 60 dagar.

Innehåll i en rehabplan

Planen ska tydligt beskriva:

  • Vilka åtgärder och arbetsanpassningar som ska vidtas
  • Varför åtgärderna och arbetsanpassningarna är planerade och vad man hoppas uppnå
  • Vem som är ansvarig för varje åtgärd
  • Tidpunkter för när insatser ska göras och hur planen ska följas upp

Vem som ansvarar och medverkar

  • Arbetsgivaren har ansvaret för att ta fram och upprätta rehabplanen, samt se till att den följs upp.
  • Medarbetaren har en skyldighet att aktivt medverka i planeringen och genomförandet av arbetsanpassningarna och rehabiliteringsåtgärderna.

Planen ska upprättas i samråd med medarbetaren så långt det är möjligt.

Vägen framåt för en hållbar arbetsmiljö

En strukturerad rehabiliteringsprocess skapar bättre förutsättningar för återgång i arbete och bidrar till en hållbar arbetsmiljö. Tidiga insatser, tydliga rutiner, god dokumentation och ett nära samarbete mellan arbetsgivare, arbetstagare och företagshälsovård är nyckeln till framgång.

Läs mer om Rehab med OneLab

Nästa